O mně - jak jsem začínal

25. května 2017 v 15:55 | Miloš |  O mně
Jmenuji se Miloš, bydlím v Chrudimi a železničnímu modelářství se věnuji s přestávkami více než 50 roků. Zde na tomto Blogu bych chtěl občas známým ukázat, co v železničním modelářství dělám, jak to dělám, co se mi povedlo a nebo nepovedlo.

První vlna (H0) - cca 1965 až 1972

Všechno začalo jednoduchým hračkovým startsetem Piko v měřítku H0, darovaným mi jako dítěti k vánocům. Obsahoval tehdy jednoduchý okruh kolejí, regulátor pro napájení plochou 4,5 V baterií a lokomotivu BR80 s dvěma osobními plošinovými vagony.

Byl jsem ještě malý a chvilku mi okouzlení tímto novým "zázrakem" vydrželo. Postupně jsem vyškemral pár dalších kolejí, vyhýbek a nákladních vagónů. Tato lokomotiva BR80 byla ale dost "jankovitá" - cukala, skákala, prskala jiskry atd., ale pak jsem dostal k dalším vánocům na svou dobu velice povedený motorový vůz VT135 (opět Piko) a to byla úplně o třídu vyšší kvalita - velice tichý a kultivovaný chod, hezky provedené osvětlení, kvalitní sběrače napájení atd. Hned mě to ježdění začalo více bavit. Mimochodem dodnes model Piko VT135 / M140 (vlastnoručně digitalizovaný) provozuji a jsem s ním i v dnešní době velice spokojen.

Postupem času jsem našel spřízněnou duši k povídání o vláčcích a modelaření - spolužáka/kamaráda, který měl TT vláčky a tak jsem se postupně začal přeorientovávat z hravého dítěte na modeláře. Také můj praděda a děda byli železničáři a bydlel jsem na koridoru Praha - Pardubice a tak jsem měl k železnici blízko. Sehnal jsem si tedy nějaké knížky o železnici a železničním modelářství, ale největší zásluhu a práci v tomto odvedl tehdy pro nás téměř kultovní časopis ABC, kde několik roků vycházel myslím velice kvalitní seriál o modelové železnici a jejím návrhua budování. Pořídil jsem pak postupně několik dalších ČSD lokomotiv (prasátko prototyp T211 a dlouhou páru 427.0) a vagónů.


O železnici a modelářství jsem se hlavně hodně dozvěděl, postavil jsem nějaké budovy, depo, stromy, návěstidla, lampy atd. a používal už plně elektricky ovládané vyhýbky a oddělené kolejové úseky, ale vše bohužel stále jen ve formě kobercového kolejiště. Tenkrát mě dost mrzelo, že mám modely H0 a ne TT, protože v TT byl tenkrát výrazně vyšší výběr vozidel i příslušenství. Mým snem bylo samozřejmě pevné kolejiště s krajinou, ale k tomu už bohužel v této době nedošlo. Modely šly po čase do krabice a byly nahrazeny jinými a tehdy pro mě přitažlivějšími koníčky - holky, rocková hudba, pivo atd. Většina modelů (koleje, vyhýbky, lokomotivy, nějaké vozy) mi zůstala do dnešní doby a až před krátkým časem jsem jich větší část definitivně prodal a nahradil je současnou kvalitnější produkcí.

Druhá vlna (TT) - cca 1985 až 1990

Ve druhé vlně jsem si opatrně začal plnit svůj dávný sen a postavil jednoduché, ale už pevné kolejiště TT pod postel "pro syna". Sehnal jsem speciální sadu kolejí a jakéhosi modelového koberce s vytvořenou jednoduchou krajinou (trať, silnice, tráva, řeka, most atd.), k tomu jsem postupně pořídil dvě lokomotivy, pár vagónů, nějaké domky a pak vše připevnil na dřevěný rám s kolečky (pro zasunutí pod postel) a elektricky vše zapojil, aby světla svítila, výměny přehazovaly a vlaky ve stanici zastavovaly dle stavu světelných návěstidel.


V TT jsem pořídil opět lokomotivy, provozované na ČSD (malého Hektora T435 a Ragulina T679) a ty mi opět zůstaly až do nedávné doby, kdy jsem je prodal a nahradil současnými modely v H0.


Syn tomu bohužel nepřišel moc na chuť a já pak se změnou režimu začal působit v nové soukromé firmě a tak veškeré modelaření opět šlo stranou, mašinky putovaly opět do krabice a panel s krajinou a kolejemi mám snad ještě někde v garáži.

Třetí míza vlna (H0, DCC) - od roku 2015

Třetí vlna přišla v souvislosti s mými vnoučaty. Jednou jsme se byli podívat v Chrudimi na zdejší tradiční výstavě železničních modelů a vnoučata byla nadšená a hned se ptala "jestli tohle také donáší Ježíšek" nebo "jdeme to hned koupit ?" Tak jsem si řekl, že jim udělám na chvíli radost, vytáhl jsem starou krabici s H0 modely (na TT jsem neměl volné koleje a ty v garáži na panelu už byly rezavé) a postavil pár kolejí. Jenže staré plechové U koleje se pořád rozpojovaly a nevedly napájení, stará BR80 byla zcepenělá, pára 427.0 vykolejovala na výhybkách (ty tohle dělaly) a prasátko při jízdě divně elektricky smrdělo a tak jsem zjistil, že vlastně nemám pořádnou lokomotivu, se kterou by si mohla vnoučátka pořádně pohrát.
Říkal jsem si, že by stačilo prodat ty staré lokomotivy (všiml, jsem si, že se na Aukru docela prodávají) a koupit místo nich jednu pořádnou, koleje a vagóny nechám ty staré a bude vystaráno.
Jenže jsem si o tom chtěl nejprve něco zjistit (jak mám ve zvyku) a tak jsem po prolezení různých internetových obchodů, diskusních fór a facebooků zůstal fascinován koukat, kam se současné železniční modelářství posunulo - široká nabídka i českých modelů, kvalita produkce, digitální ovládání, zvuky, profilové kolejivo, krajinotvorba, sortiment doplňků atd. atd. Takže jsem se rozhodl, že to chce (když už budu něco kupovat) pořádnou digitální lokomotivu se zvukem a když tu (volba padla na famózně "burácející" Bardotku/Zamračenou T478 od ROCO), tak kolejivo s podložím, abych hned ty drahé stroje na koberci nezničil. A už jsem byl polapen !!! Překvapený

Nakonec to dopadlo tak, že z úmyslu poskytnout dětem moje staré modely na hraní jsem prodal všechno prodejné z mých starých modelů TT i H0 a pořídil za to (ovšem s patřičným doplatkem) pár věcí úplně nových a začal se opět věnovat modelařině intenzivněji sám - tak mě ty nové možnosti chytly. Dětem se to samozřejmě také líbí a docela se i naučily, že musí se vším zacházet velice opatrně a zatím ani nic nezničily.
Zaměřuji se na H0/DCC/ČSD ve IV. epoše s tématem vedlejší jednokolejné trati s odbočenou lokálkou. Takže se učím digitál, digitalizuji i analogové modely, učím se patinovat, zkouším vytvářet krajinu. Protože na pevné H0 kolejiště nemám v panelákovém bytě prostor (a na TT už moc špatně vidím), rozhodl jsem se jít cestou jakýchsi "kobercových modulů" (kolejištních krajinových prvků), propojených vzájemně po koberci kolejivem s podložím. Takže si vyzkouším i tvorbu krajiny, děti si hezky zajezdí a jejich fantazii ty "nekrajinové" spojky jen samotnými kolejemi mezi dioramaty vůbec nevadí.
Blíže k mému netypickému kolejišti zde.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama